Dette lurer andre på

  • Om REMA Forsikring
    • Er REMA Forsikring et forsikringsselskap?

      Den offisielle tittelen for REMA Forsikring er «forsikringsagent for annen forsikringsgiver». Vi har alle nødvendige konsesjoner og avtaler, og er registrert hos norske tilsyn som forsikringsagent. Storebrand er forsikringsgiver, og skadeoppgjørene foretas av Storebrand.

    • Har REMA Forsikring de laveste prisene?

      REMA Forsikring har som mål å ha de laveste prisene gjennom hele kundeforholdet. Mange opplever at man må forhandle seg frem til en god pris med kunderådgiveren sin. Dette vil vi unngå, både fordi det ikke er rettferdig – det skal ikke være slik at den som er god til å snakke for seg skal få bedre forsikring enn andre – men også fordi det er ineffektivt. Hos REMA Forsikring kan du være sikker på at den prisen du får er den laveste vi kan tilby, uten liten skrift eller andre former for lureri. Prisen skal være så lav som mulig fra dag én og gjennom hele kundeforholdet.

    • Hva er unikt med REMA Forsikring i forhold til andre forsikringstilbydere?

      REMA Forsikring har som mål å ha de laveste prisene gjennom hele kundeforholdet. For de aller fleste vil det også bety laveste pris fra starten av. Vi har ingen «lokketilbud» som kun gjelder i en kort periode, og vi straffer deg ikke ved å øke prisen bare fordi du ikke tar kontakt og reforhandler avtalen din. Vi spør oss heller ikke om hvor mye vi kan tjene på et produkt. Vi er kun opptatt av hva som er den laveste prisen vi kan tilby, og vil heller tjene litt mindre penger på mange kunder enn å tyne hver enkelt for det vi kan.

      Vi skal ha enkle løsninger der priser og produkter er tilgjengelige og forutsigbare. Hos andre forsikringsselskaper kan man få lavere pris ved å prute. Slik er det ikke hos oss. Vi har én pris, og det er den som er den laveste for deg. Vi skal heller ikke bruke slitsomt forsikringsspråk, og produktene våre skal være enkle å forstå.

      Vi tilbyr også Kjør smart til alle våre bilforsikringskunder. Her bruker vi ny teknologi som gjør at du selv kan senke forsikringsprisen ved å være en trygg sjåfør. Kjør smart kan også hjelpe deg å bli enda flinkere til å kjøre. Slik gjør vi det bedre for både lommeboka, trafikksikkerheten og miljøet.

    • Hvordan kan REMA Forsikring tilby forsikring til lavere pris enn andre tilbydere?

      Over førti år i den knallharde dagligvarebransjen har lært oss å drive effektivt og rasjonelt, uten unødig administrasjon eller byråkrati. Vi har også en helt annen filosofi enn de tradisjonelle forsikringsselskapene, som tar ut over dobbelt så mye i overskudd som dagligvaresektoren, selv om de bare omsetter for en tredjedel så mye. REMA Forsikring følger vår kjøpmannsfilosofi: Vi skal ha mange kunder som vi tjener litt på, istedenfor å tjene mest mulig per kunde. Det gjør at vi kan holde prisene våre lavere enn de andre forsikringsselskapene.

    • Hvorfor vil REMA 1000 drive med forsikring?

      REMA 1000 har alltid stått for høyest mulig kvalitet til lavest mulig pris i dagligvaremarkedet, og nå skal vi gjøre det samme med forsikring. Med vår lange erfaring på lavpris vet vi hvordan vi skal drive smart og effektivt, og kan derfor tilby forsikring med god service og trygge skadeoppgjør til bare lave priser.

    • Kan alle kjøpe forsikring hos REMA Forsikring?

      Ja. Alle privatpersoner kan kjøpe forsikringer hos oss. Det kan i sjeldne tilfeller hende at produktene vi har ikke passer helt for deg. Det kan dreie seg om hvor mange skader du tidligere har hatt, eller hvis du vil forsikre noe som er svært sjeldent eller spesielt verdifullt. I så tilfelle oppfordrer vi deg til å ta kontakt med oss, slik at vi kan snakke om det.

    • Kan man kjøpe forsikring i REMA 1000-butikkene?

      Nei. Butikkene våre har rett og slett ikke lov til å selge forsikringer siden de ikke er sertifisert. Derfor må du kjøpe forsikringene på nettsidene våre eller ringe kundeservice på telefon 915 09 010.

    • Selger REMA Forsikring alle typer forsikringer?

      Vi selger de fleste skadeforsikringene som du vant til fra andre forsikringsselskaper. Vi forsikrer bil, hus, innbo, reise, hytte, hytteinnbo, verdisaker, båt, og hund og katt.

    • Selger REMA Forsikring også forsikring til bedrifter?

      Vi selger for øyeblikket kun skadeforsikringer til privatpersoner. Det kan godt være at vi kommer til å tilby forsikringer til bedrifter etter hvert.

    • Selger REMA Forsikring også person-, pensjon- og livsforsikring?

      Nei. Vi selger for øyeblikket kun skadeforsikringer, for bil, hus, innbo, hytte, hytteinnbo, reise, verdisaker, båt, og hund og katt. Etter hvert kan det være at vi tilbyr flere skadeforsikringsprodukter. Vi vurderer også helseforsikring, barneforsikring og livsforsikring.

    • Hvorfor ringer ditt tidligere forsikringsselskap deg etter at du har blitt kunde hos REMA Forsikring?

      Når du flytter forsikringene dine til oss, er det stor sannsynlighet for at selskapet du flytter fra vil kontakte deg og forsøke å få deg tilbake som kunde. De vil antakelig tilby deg lavere pris og andre fordeler. Da bør du stille deg følgende spørsmål: Hvorfor har jeg ikke fått denne lavere prisen før? Hvor lenge har jeg betalt mer enn jeg skulle? Hvor lang tid tar det før de setter opp prisen igjen? Hos REMA Forsikring kan du være sikker på at den prisen du får, er den laveste prisen vi kan tilby, uten komplisert liten skrift eller andre former for lureri. Prisen skal være så lav som mulig fra dag én og gjennom hele kundeforholdet.

    • REMA Forsikring sier at vi skal være lavest på pris. Gjelder dette for alltid?

      Noen vil dessverre ikke oppleve at vi har lavere pris enn det de har i dag. Først og fremst vil vi si at det er synd at noen opplever dette. Vi har jo lovet å være best på pris, og det står vi ved. Likevel er det slik at noen har avtaler gjennom enten jobben eller en stor organisasjon som har store volumrabatter, eller så har de fortsatt introduksjonspris som ennå ikke har steget til det «normale». I slike tilfeller kommer vi dessverre foreløpig til kort. Årsaken er at vi i REMA Forsikring mener at det enkle ofte er det beste. Derfor er det ingen som får verken lokketilbud eller spesialpakker hos oss. Vi tilbyr bare faste lave priser. Målet vårt er lave priser for alle, og vi skal gjøre det samme som vi har gjort i dagligvarebransjen: jobbe for å presse ned prisene i hele bransjen.

    • Finnes det noen «liten skrift» knyttet til at tilbudet gis av REMA Forsikring?

      Det finnes noen formaliteter som er greit å få med seg når du leser tilbudet fra REMA Forsikring, spesielt hvis du vil grave litt ekstra for å sikre deg at alt er solid og det går riktig for seg. Du kan alltid være sikker på at REMA er veldig opptatt av at tilbudene er av høy kvalitet og at alt som dreier seg om forsikring, risiko, lovmessige krav og andre formaliteter er svært godt ivaretatt. Men hvis du vil lese «den lille skriften» knyttet til tilbudet ditt, så har vi samlet informasjonen her.

  • Bil
    • Hva er bonus?

      Gode sjåfører fortjener lavere priser og bonus er kort og greit en «belønning» i form av lavere pris på forsikringen når du kjører skadefritt. Den øker for hvert år du ikke bruker bilforsikringen. Jo større den er, jo lavere blir prisen på forsikringen. Du kan få maksimum 75 % bonus.

    • Hvordan får jeg bonus på bil nummer to?

      Enkelt! Når du kjøper forsikring for bil nummer to, får du et spørsmål om hvor vi skal hente bonus fra. Da fyller du inn registreringsnummeret på bilen som allerede er forsikret hos oss, så ordner vi resten. Bil nummer to kan ha samme bonus som den første, men likevel maksimalt 70 %.

    • Hvordan påvirkes bonus ved skade?

      Skulle uhellet være ute, forsvinner heldigvis ikke all bonusen du har opparbeidet med en gang. Har du for eksempel opparbeidet deg full bonus på 75 % og kjørt skadefritt i seks år, mister du ingenting. Har du hatt 75 % bonus i mindre enn seks år, reduseres bonusen til 60 % ved første skade og deretter med 30 % per skade.

    • Hva er trafikkavgift og hvorfor skal den betales inn til forsikringsselskapet?

      Trafikkavgift er en avgift til staten, som erstatter det vi fra før kjenner som årsavgiften. Forsikringsselskapene er fra 2018 pålagt å kreve inn trafikkavgiften på vegne av staten på ansvarsforsikrede kjøretøy. Trafikkavgiften kreves da inn sammen med den obligatoriske ansvarsforsikringen på bilen din.
      Hvis forsikringsavtalen din løper inn i 2018 skal den ha med trafikkavgift. REMA Forsikring vil kreve inn den delen av avgiften som gjelder for 2018 i slutten av 2017. Har du månedlig betaling vil trafikkavgift komme med på faktura/avtalegirotrekk fra slutten av 2017. I 2018 vil trafikkavgiften fordeles jevnt og trutt med betalingen av forsikringen din.
      Du skal bare betale trafikkavgift til REMA Forsikring så lenge bilen din er forsikret hos oss. Hvis du selger bilen eller sier opp forsikringen din beregnes avgiften frem til datoen for omregistreringen eller oppsigelsen. Har du betalt for mye, får du pengene tilbake. Dette ordner vi for deg.
      Lurer du på noe mer om trafikkavgiften, så kan du lese om den her, eller ring oss på 915 09 010.

    • Hva skjer med forsikringen hvis jeg selger, vraker eller avregistrerer bilen?

      Når vi får melding fra Statens vegvesen om at bilen er solgt, avregistrert eller vraket avsluttes forsikringen automatisk. Det er derfor viktig at både selger og kjøper undertegner og leverer melding om eierskifte til Statens vegvesen. Vi beregner da prisen for forsikringen frem til datoen for oppsigelsen eller omregistreringen. Har du betalt for mye, får du pengene tilbake.
      Husk at du som selger fortsatt vil stå som ansvarlig for bilen hvis salgsmeldingen ikke er levert eller riktig utfylt. Mer informasjon om salgsmelding og omregistrering finner du på nettsidene til Statens vegvesen.

  • Reise
    • Hva er egenandelen for reiseforsikring?

      Vi har ingen egenandel.

    • Jeg er syk og på reise. Hva gjør jeg?

      Er du i Norge, ring 915 09 010.
      Er du i utlandet, ring +47 915 09 010.

    • Jeg er på reise og trenger assistanse som følge av sykdom eller ulykke. Hva gjør jeg?

      Da kan du ta kontakt med SOS International på +45 384 88 055. De er tilgjengelig 24 timer i døgnet og assistansen gjelder over hele verden.

    • Bagasjen min er forsinket. Hva gjør jeg?

      Hvis bagasjen din er forsinket mer enn 4 timer til reisemålet, refunderer vi nødvendige og dokumenterte innkjøp av klær og toalettsaker for bruk i den tiden bagasjen var savnet. Vi refunderer inntil 5 000 kr per person. Husk bekreftelse fra reisetransportøren og kvitteringene for innkjøpene dine.

    • Hvor lenge kan jeg være på reise?

      Du kan være på reise opptil 60 dager fra reisens start til du er hjemme hos deg selv igjen. Reiseforsikringen gjelder uansett hvor du skal, om det så bare er en tur på butikken.

    • Kan jeg utvide reiseforsikringen min?

      Nei, reiseforsikringen gjelder opptil 60 dager.

    • Kan jeg utvide reiseforsikringen til å gjelde studier i utlandet?

      Nei, dessverre. Reiseforsikringen gjelder innenfor 60 dager for studier også, men ved lengre studieopphold anbefaler vi at du velger forsikring som dekker hele ditt behov.

    • Hvem gjelder familieforsikringen for?

      Forsikringen gjelder for ektefeller/samboere og barn under 20 år som bor på samme folkeregistrerte adresse. Barnebarn og oldebarn under 20 år er også omfattet av forsikringen når de er på reise med deg som er forsirkingstaker.

    • Hvordan får jeg tak i forsikringsbeviset mitt?

      Det finner du inne på ”Mine sider”. Dette har du tilgang til på internett uansett hvor du er i verden.

    • Må jeg ha med et forsikringskort eller et annet fysisk bevis på at jeg har REMA Reiseforsikring, eller er det nok med å ha tilgang til forsikringsbeviset mitt på internett?

      Det kan lønne seg å printe ut forsikringsbeviset før man drar ut på reise, men hvis du har tilgang til 3G på reisen din, er det også lett tilgjengelig gjennom ”Mine sider”.

    • Hvor lang tid har jeg på å melde en skade?

      Du må melde skade senest innen et år fra skaden har oppstått.

    • Opphører reiseforsikringen ved en viss alder?

      Nei. Alle reiseglade uansett alder skal være forsikret når de legger ut på tur. Husk å kom hjem innen 60 dager.

    • Holder det med reiseforsikringen på kredittkortet?

      Reiseforsikring på kredittkortet er som regel kun gyldig dersom reisen er betalt med kortet i sin helhet. Med helårs reiseforsikring fra REMA Forsikring er du dekket på alle små og store reiser, om de så er på sykkel eller til fots i fjellheimen.

    • Har jeg angrerett?

      Ja, du har 14 dagers angrerett når du kjøper forsikring av oss på nett.

  • Innbo
    • Hvilken forsikringssum bør jeg velge?

      Erfaringsmessig eier folk mer enn de tror, så det er viktig å tenke på at forsikringen skal dekke alt fra møbler og klær – og alt imellom. Når du sjekker pris, finner du en enkel kalkulator der du skal velge forsikringssum, som kan gi deg en god pekepinn på hva som passer for deg.

    • Hvem kan kjøpe innboforsikring?

      Eier av innboet, ektefelle, samboer eller registrert partner til eieren kan kjøpe innboforsikring. Obs! Du må ha norsk personnummer og norsk bostedsadresse i folkeregisteret for å kjøpe innboforsikring.

    • Kan samboere ha felles innboforsikring?

      Ja. Så lenge dere begge bor under samme tak på den folkeregistrerte adressen, er begge dekket av forsikringen.

    • Er barn dekket gjennom foreldrene sin innboforsikring?

      Ja, forsikringen gjelder for barn som bor hjemme eller har felles adresse i Folkeregisteret.

    • Bør jeg kjøpe egen innboforsikring hvis jeg studerer og bare bor midlertidig borte fra hjemmet?

      Nei. Hvis du har folkeregistrert adresse hjemme hos foreldrene dine og studerer på fulltid, gjelder innboforsikringen til foreldrene dine mens du studerer. Hvis du har flyttet av andre grunner er du dessverre ikke dekket og bør kjøpe egen.

    • Hvordan kan jeg få billigere innboforsikring?

      Det kan du få ved å velge høyere egenandel. Mange velger en lav egenandel, men hvis du tenker gjennom hvor sjeldent du egentlig får bruk for forsikringen, så lønner det seg for mange å sette den litt høyere for heller å betale litt mindre hvert år.

    • Er uhell dekket på innboforsikringen?

      Ja, hvis du velger Super. Her får du dekket skade på ting ved plutselig og uforutsett ytre årsak. Skjer skaden utenfor bolig eller gjenstander skades ved at de mistes, faller, eller velter, er erstatningen begrenset med inntil 100 000 kr ved hvert skadetilfelle. Eksempler på uhell kan være at TV’en din blir ødelagt om den detter ned fra veggen, eller finserviset som knuses fordi babyen din rev ned bordduken.

    • Erstattes eiendeler som blir stjålet fra boden min?

      Ja. Standard innboforsikring dekker tyveri med inntil 30 000 kr fra bod med adgang fra felles kjeller, loft, garasje og annet felles areal. Ved Super innboforsikring er det ingen sumbegrensning utover avtalt forsikringssum.

    • Hva gjør jeg ved ID-tyveri?

      Det er viktig med rask handling hvis du har blitt utsatt for identitetstyveri, slik at du får begrenset skadene. Anmeld forholdet til politiet og ta kontakt med oss snarest dersom du mistenker at dette har skjedd med deg.

    • Jeg skal flytte. Får jeg med meg innboforsikringen?

      Nei. Innboforsikringen er knyttet til adressen din. Ta kontakt med oss på 915 09 010, så hjelper vi deg.

    • Blir sykkelen min dekket av innboforsikringen?

      Ja. Du er dekket med inntil 5 000 kr om du velger Standard, og inntil 20 000 kr om du velger Super. Dette gjelder både hvis sykkelen din blir stjålet fra bakgården eller fra togstasjonen, så lenge sykkelen din var låst. Beløpsgrensen gjelder ikke ved tyveri når sykkel er oppbevart inne i fast bebodd bolig.

    • Må jeg registrere sykkelen min i Falck sykkelregister?

      Nei, men vi anbefaler at du gjør det. Hvis sykkelen din er registrert i Falck sykkelregister reduseres egenandelen ved tyveri med 2 000 kr.

    • Dekkes skade på robotgressklipper?

      Ja, den dekkes via innboforsikringen så lenge den ikke veier mer enn 750 kg eller går raskere enn 10 km/t.

    • Dekkes tap av drone?

      Nei, dessverre.

    • Har jeg angrerett?

      Ja, du har 14 dagers angrerett når du kjøper forsikring av oss på nett.

  • Hus
    • Hva er forskjellen på husforsikring og innboforsikring?

      Husforsikringen gjelder selve boligen og det som er fastmontert. Innboforsikringen gjelder alle eiendelene du tar med deg når du flytter, og for dette trenger du en egen forsikring. Dette kan typisk være møbler, bilder, klær, sportsutstyr og andre bruksgjenstander.

    • Hva er bruttoareal, og hvor kan jeg finne dette?

      Bruttoarealet (BTA) er totalt antall kvadratmeter av alle etasjene i huset. Garasje som er bygget inn som en del av bygningen skal også regnes med. Dette finner du i salgsdokumenter, takst-rapport eller eiendomsregistre. Obs! Terrasser, balkonger og rom/etasjer under 1,5 meter takhøyde skal ikke regnes med.

    • Hva er boligareal, og hvor finner jeg dette?

      Boligareal (BOA) er totalt antall kvadratmeter av alle oppholdsrommene i huset ditt. Boder, innebygget garasje, og andre uinnredete rom skal ikke tas med. Dette finner du i salgsdokumenter, takst-rapport eller eiendomsregistre.

    • Må jeg melde fra hvis jeg leier ut huset?

      Ja, det er viktig at du melder i fra til oss, hvis huset er helt eller delvis utleid, slik at du får riktig forsikring. Det regnes ikke som utleie hvis boligen disponeres av familie i rett oppad- eller nedadstigende linje. For eksempel av dine foreldre eller dine barn.

    • Jeg leier ut huset mitt i kortere perioder. Hvordan forholder forsikringen seg til det?

      Hus som leies ut mindre enn én måned per kalenderår kan forsikres uten tillegg i prisen.

    • Hvilke skadedyrs skader er dekket av forsikringen?

      Vi dekker skade som følge av stokkmaur, husbuk, stripet borebille og veggdyr. Trenger du bekjempelse av disse, tar du kontakt med oss på 915 09 010 slik at vi kan bistå deg i dette.

    • Hvordan kan jeg få billigere husforsikring?

      Det kan du få ved å velge høyere egenandel. Mange velger en lav egenandel, men hvis du tenker gjennom hvor sjeldent du egentlig får bruk for forsikringen, så lønner det seg for mange å sette den litt høyere for heller å betale litt mindre hvert år.

    • Hvordan kan jeg redusere egenandelen min ved brannskade?

      Du kan redusere egenandelen din med 4 000 kr hvis du på forhånd har installert en FG-godkjent brannalarm som er i drift før og på skadetidspunktet.

    • Hvordan kan jeg redusere egenandelen min ved vannskade?

      Du kan redusere egenandelen din med 4 000 kr hvis du på forhånd har installert en FG-godkjent vannalarm som er i drift før og på skadetidspunktet.

    • Hvordan kan jeg redusere egenandelen min ved innbruddskade?

      Du kan redusere egenandelen din med 4 000 kr hvis du på forhånd har installert en FG-godkjent innbruddsalarm som er i drift før og på skadetidspunktet.

    • Hva om en i husstanden blir avhengig av rullestol?

      Med vår Super husforsikring dekker vi ombygning av bolig hvis en som bor i huset blir rullestolbruker. Dette gjelder også hvis et barn blir født med handikap og har behov for en rullestol.

    • Har jeg angrerett?

      Ja, du har 14 dagers angrerett når du kjøper forsikring av oss på nett.

  • Hytte
    • Hva er forskjellen på hytteforsikring og hytteinnboforsikring?

      Hytteforsikringen gjelder selve hytta eller fritidsboligen, og det som er fastmontert. Hytteinnboforsikringen gjelder alle eiendelene inne i hytta, og her trenger du en egen forsikring. Dette kan typisk være møbler, bilder, klær, utstyr, verktøy og andre bruksgjenstander.

    • Hva er bruttoareal, og hvor kan jeg finne dette?

      Bruttoarealet (BTA) er totalt antall kvadratmeter av alle etasjene i hytta. Garasje som er bygget inn som en del av bygningen skal også regnes med. Dette finner du i salgsdokumenter, takst-rapport eller eiendomsregistre. Obs! Terrasser, balkonger og rom/etasjer under 1,5 meter takhøyde skal ikke regnes med.

    • Hva er boligareal, og hvor finner jeg dette?

      Boligareal (BOA) er totalt antall kvadratmeter av alle oppholdsrommene i hytta di. Boder, innebygget garasje, og andre uinnredete rom skal ikke tas med. Dette finner du i salgsdokumenter, takst-rapport eller eiendomsregistre.

    • Bør jeg velge Super på nyere hytte?

      Ja, det anbefaler vi. Både fordi vann-, sopp- og råteskader fort kan oppstå også på nyere hytter, og fordi maksimal erstatning stort sett er høyere enn på Standard.

    • Jeg leier ut hytta mi i kortere perioder. Hvordan forholder forsikringen seg til det?

      Hytter som leies ut mindre enn en måned per kalenderår kan forsikres uten tillegg i prisen.

    • Jeg har hytte/fritidsbolig i utlandet, får jeg forsikret denne?

      Nei, dessverre. REMA Forsikring kan kun forsikre hytte og fritidsboliger i Norge.

    • Hvilke skadedyrs skader er dekket av forsikringen?

      Vi dekker skade som følge av stokkmaur, husbukk, stripet borebille og veggedyr. Trenger du bekjempelse av disse, ta kontakt med oss på 915 09 010 slik at vi kan bistå deg i dette.

    • Hvordan kan jeg få billigere hytteforsikring?

      Det kan du få ved å velge høyere egenandel. Mange velger en lav egenandel, men hvis du tenker gjennom hvor sjeldent du egentlig får bruk for forsikringen, så lønner det seg for mange å sette den litt høyere for heller å betale litt mindre hvert år.

    • Inkluderer hytteforsikringen andre bygninger på hyttetomten min?

      Dessverre. Har du flere frittstående bygninger utenom hovedhytta, så skal de tegnes som tilleggsbygninger.

    • Hva om en i husstanden blir avhengig av rullestol?

      Med vår Super hytteforsikring dekker vi ombygning av hytte hvis forsikringstaker, ektefelle eller barn under 20 år blir rullestolbruker. Dette gjelder også hvis et barn blir født med handikap og har behov for en rullestol.

    • Har jeg angrerett?

      Ja, du har 14 dagers angrerett når du kjøper forsikring av oss på nett.

  • Hytteinnbo
    • Hvem kan kjøpe hytteinnboforsikring?

      Eier av innboet, ektefelle, samboer eller registrert partner til eieren kan kjøpe hytteinnbo­forsikring. Obs! Du må ha norsk personnummer og norsk bostedsadresse i folkeregisteret for å kjøpe hytteinnbo­forsikring.

    • Hvilken forsikringssum bør jeg velge?

      Erfaringsmessig eier folk mer enn de tror, så det er viktig å tenke på at forsikringen skal dekke alt fra møbler og klær (og alt imellom).

    • Hvordan kan jeg få billigere hytteinnbo­forsikring?

      Det kan du få ved å velge høyere egenandel. Mange velger en lav egenandel, men hvis du tenker gjennom hvor sjeldent du egentlig får bruk for forsikringen, så lønner det seg for mange å sette den litt høyere for heller å betale litt mindre hvert år.

    • Jeg leier ut hytta i kortere perioder, dekker innbo­forsikringen dette?

      Så lenge du ikke leier ut hytta i mer enn en måned per kalenderår, så er dette dekket av forsikringen.

    • Er uhell dekket på hytteinnbo­forsikringen?

      Ja, hvis du velger Super. Her får du dekket skade på ting ved plutselig og uforutsett ytre årsak. Skjer skaden utenfor hytta – eller gjenstander skades ved at de mistes, faller eller velter – er erstatningen begrenset med inntil 100 000 kr ved hvert skadetilfelle.

    • Erstattes eiendeler som blir stjålet fra boden min?

      Ja. Standard hytteinnbo­forsikring dekker tyveri med inntil 30 000 kr fra bod med adgang fra felles kjeller, loft, garasje og annet felles areal. Ved Super innbo­forsikring er det ingen beløps­begrensning utover avtalt forsikringssum.

    • Sykkelen min ble stjålet. Er dette dekket av hytteinnbo­forsikringen?

      Ja. Du er dekket med inntil 5 000 kr om du velger Standard, og inntil 20 000 kr om du velger Super. Dette gjelder både hvis sykkelen din blir stjålet fra bakgården eller fra togstasjonen, så lenge sykkelen din var låst. Beløpsgrensen gjelder ikke ved tyveri når sykkel er oppbevart inne i fast bebodd bolig.

    • Må jeg registrere sykkelen min i Falck sykkelregister?

      Nei, men vi anbefaler at du gjør det. Hvis sykkelen din er registrert i Falck sykkelregister reduseres egenandelen ved tyveri med 2 000 kr.

    • Har jeg angrerett?

      Ja, du har 14 dagers angrerett når du kjøper forsikring av oss på nett.

  • Verdisak
    • Hvorfor trenger jeg verdisakforsikring?

      Både innboforsikringen og reiseforsikringen din har en begrensning i erstatningssum, og en begrensning i hvilke typer skader som dekkes. Derfor kan det være lurt å ha en egen verdisakforsikring for de eiendelene du er mest redd for, slik at om noe skulle skje, så får du erstatning.

    • Hva gjør jeg når verdigjenstanden min blir stjålet?

      Tap av ting skal meldes til politiet så raskt som mulig. Husk å melde tapet til oss samtidig. Ring oss på 915 09 010 eller meld skade på nettsiden vår.

    • Hva gjør jeg når jeg flytter?

      Skal du bo i utlandet, må du si ifra til oss. Ring oss på 915 09 010 eller ta kontakt med oss på kundeservice.

    • Kan jeg forsikre mobilen min?

      Mobiltelefoner kan dessverre ikke forsikres som verdisak. Hvis du ønsker forsikring på mobiltelefonen, anbefaler vi at du kjøper dette fra leverandøren du kjøpte mobilen eller abonnementet fra.

    • Kan jeg forsikre den dyre sykkelen min?

      Nei. Sykler dekkes av innboforsikringen din. Hvis du har en litt dyr sykkel anbefaler vi at du velger Super Innboforsikring som dekker inntil 20 000 kroner. Innboforsikringen gjelder så lenge sykkelen er låst og hvor som helst i Norden. For standard innboforsikring dekkes sykkel med inntil 5 000 kroner. Husk at hvis sykkelen oppbevares innendørs i fast bebodd bolig, f.eks. i boden din, er dekningen ubegrenset opp til forsikringssummen på innboforsikringen din.

    • Hva slags type skader blir dekket?

      Verdisakforsikringen dekker nesten alle typer skader som for eksempel at bunaden din får en rift i 17. mai-toget eller at uret du arvet får en skade.

    • Hva er egenandelen?

      Egenandelen er den summen du må betale selv ved en forsikringsskade. Egenandelen for verdisakforsikring er 1 000 kroner. For smykker og klokker/ur er egenandelen 10 % av skadeomfanget, minimum 1 000 kroner.

    • Hva gjør jeg hvis gjenstanden jeg har forsikret stiger i verdi?

      Da bør du få gjenstanden taksert med jevne mellomrom, og deretter informere oss om den nye verdien. Da er du sikker på at gjenstanden er forsikret for riktig beløp.

    • Jeg har akkurat fått en “hole-in-one” og ønsker å feire. Bistår dere feiringen?

      Så bra – gratulerer! Da dekker vi utgifter til den tradisjonelle feiringen av dette med inntil 4 000 kr, så lenge du har bekreftelse fra medspillerne og golfutstyret er forsikret hos oss.

    • Har jeg angrerett?

      Ja, du har 14 dagers angrerett når du kjøper forsikring av oss på nett.

  • Hund og katt
    • Får jeg dekket alle utgiftene ved sykdom hos dyret?

      Nei. Men med vår utvidede veterinærdekning, dekker vi utgifter opp til 20 000 kr for hvert enkelt skadetilfelle. Merk at flere aktører i markedet operer med én forsikringssum per år. Det betyr at denne summen dessverre ofte brukes opp i ett veterinærbesøk. Hvis dyret ditt blir skadet eller sykt igjen innenfor samme år, så må du ta hele regningen selv. Hos oss er du derimot dekket ganske mye hver gang – som jo er om mulig enda viktigere.

    • Kreves det at hunden eller katten min er ID-merket?

      Ja, vi forsikrer kun dyr som er ID-merket. Vi anbefaler deg uansett å ID-merke hunden eller katten din.

    • Har dyrets alder betydning for forsikringen?

      Ja. Forsikringen må kjøpes før hunden eller katten din har fylt 7 år. Forsikringen opphører dessuten automatisk fra første forfall etter at hunden eller katten har fylt 10 år.

    • Hva er egenandelen?

      Egenandelen er den summen du må betale selv ved en forsikringsskade. For veterinærutgifter påløper det egenandel for hvert skadetilfelle.
      – 1 000 kr til og med det året dyret fyller 6 år
      – 1 500 kr til og med det året dyret fyller 7 år
      – 2 000 kr til og med det året dyret fyller 8 år
      – 2 500 kr til og med det året dyret fyller 9 år
      – 3 000 kr til og med det året dyret fyller 10 år

    • Blir forsikringssummen lavere når hunden eller katten min blir eldre?

      Nei, ikke når det gjelder veterinærkostnader. Men ved dødsfall blir summen du får utbetalt lavere jo eldre hunden eller katten din er. Forsikringssummen for dødsfall reduseres med:
      – 10 % fra det året dyret fyller 8 år
      – 25 % fra det året dyret fyller 9 år
      – 40 % fra det året dyret fyller 10 år

    • Har dere forsikringer for andre dyr enn hund og katt?

      Nei, dessverre. Foreløpig forsikrer vi bare hunder og katter.

    • Har jeg angrerett?

      Ja, du har 14 dagers angrerett når du kjøper forsikring av oss på nett.

  • Båt
    • Hvem er forsikret gjennom båtforsikringen?

      Båtforsikringen gjelder for forsikringstaker, medeier og enhver rettmessig fører av båten.

    • Hva kan forsikres?

      Hos oss kan du forsikre båter som er i privat bruk og privat eie – men ikke båter som er ombygde, selvbygde eller under bygging.

    • Må jeg forsikre båten min?

      Nei, men det er veldig lurt. Sjøen kan være lunefull og uten ansvarsforsikring kan du faktisk stilles personlig ansvarlig for situasjoner som kan oppstå. Dessuten oppholder båtene seg utendørs hele året, og er derfor utsatt for vær og vind, noe som også kan føre til skader. Med båtforsikring hos oss er du sikret både til lands og til vanns.

    • Hvor gjelder forsikringen?

      Forsikringen gjelder hele året i Norge, Sverige, Danmark, Finland og i disse lands farvann.

      Den gjelder også ved disse områdene:
      – Kattegat og i Skagerrak øst for en linje trukket mellom Lindesnes og Hirtshals
      – Østersjøen, Finskebukta og Bottenvika

      I sommerperioden 1. april til 30. september gjelder også forsikringen i resten av Europa og i europeisk farvann inntil 200 nautiske mil av grunnlinjen (fastlandet).

    • Må jeg registrere båten min?

      Har du en seilbåt som er lenger enn 4,5 m (15 fot) eller en motorbåt med mer enn 10 HK motoreffekt, må den være registrert i et godkjent register og ha påsatt kjennemerke. Se småbåtregisteret for mer informasjon om dette.

    • Jeg vil forsikre robåt/kano/kajakk. Hva er egenandelen her?

      Da trenger du ikke ta stilling til egenandelen. For delkasko har vi ingen egenandel, mens på kasko vil egenandelen være på kun 4 000 kr uansett skade. Super er ikke tilgjengelig for disse båttypene.

    • Hvordan kan jeg få billigere båtforsikring?

      Hvis du har seilbåt eller båt med motor, trenger du ikke ta stilling til egenandelen når du kjøper delkasko. Egenandelen er kun på 4 000 kr uansett skade. Velger du Kasko eller Super, kan du få billigere båtforsikring ved å velge høyere egenandel.

    • Kan jeg forsikre husbåt?

      Nei, dessverre.

    • Har jeg angrerett?

      Ja, du har 14 dagers angrerett når du kjøper forsikring av oss på nett.

  • Kjør smart
    • Hva er Kjør smart?

      Kjør smart er en dings og en app som belønner trygge sjåfører med rabatt på bilforsikring. Du kobler Dingsen til bilen din så den kan registrere kjøremønsteret ditt (akselerasjon, bremsing, hastighet og tidspunkt på døgnet). På Kjør smart-appen kan du se kjørescoren din, og så lenge den er høy nok, beholder du rabatten på forsikringen din.

      Men Kjør smart handler om mer enn å få bilforsikring til lavest mulig pris. Teknologien hjelper deg også til å bli en bedre sjåfør. Appen forteller deg hvor og når du har kjørt og gir deg en full analyse av hvordan du kjører. Derfor er det ikke bare bra for lommeboka, men også for miljøet og trafikksikkerheten. Appen kan i tillegg fortelle deg hvor bilen er parkert, tyde varsellampene på dashbordet ditt og fungere som kjørebok hos skattemyndighetene. Og hvis noen låner bilen din, har du full oversikt over kjøremønsteret deres.

    • Hvem har utviklet Kjør smart?

      Kjør smart-applikasjonen er utviklet av DASH Inc. i samarbeid med REMA Forsikring. DASH er et teknologiselskap med hovedkontor i New York. De leverer telematics-løsninger for bil og mobile applikasjoner. DASH har også et eget produkt – en kjøre-app som benytter OBD-tilkoblingen i bilen – som er lastet ned over 250 000 ganger til bruk i USA. Du kan lese mer om DASH på www.dash.by.

    • Hvor mye kjøring må være registrert for å oppnå Kjør smart-fordeler?

      Hvor mye kjøring må være registrert for å oppnå Kjør smart-fordeler?

      Hvis du har Kjør smart-rabatt er du ansvarlig for at mer enn 75 % av kjøringen blir registrert. Noen ganger kan du ha glemt mobiltelefonen, være tom for batteri eller glemme å slå på Bluetooth. Dette vil ikke ha noen betydning på forsikringsprisen din så lenge du totalt sett er over 75 %. Men husk at du bør være mer påpasselig hvis du f.eks. bruker kjøreloggen som grunnlag for kjørebok til skattemyndighetene.

    • Hva er Kjør smart-score

      Din Kjør smart-score er et tall mellom 0 og 100 som forteller hvordan du kjører. En høy score – la oss si over 90 – betyr at du kjører både trygt og effektivt. Ved oppstart er scoren din 0, og så blir du trukket for ekstrem hastighet, hard oppbremsing, hard akselerasjon og nattkjøring – alle momenter som statistisk sett bidrar til en høyere risiko for ulykker og skader.

    • Hvor mye rabatt kan jeg få hvis jeg velger Kjør smart?

      Du får 15 % rabatt på toppen av en allerede gunstig pris hvis du velger Kjør smart. Når du fornyer forsikringen hvert år vil du få en rabatt som baserer seg på kjørescoren din. Jo høyere score, jo høyere rabatt.

    • Hvordan beregnes Kjør smart-scoren?

      Kjør smart-scoren er laget for å vurdere hvor trygt og effektivt du kjører. Ved oppstart er scoren din 0, og så blir du trukket for ekstrem hastighet, hard oppbremsing, hard akselerasjon og nattkjøring. Disse faktorene bidrar statistisk sett til høyere risiko for bilulykker og bilskader.

      Vi vet at det noen ganger er helt nødvendig å bremse opp hardere enn normalt for å være sikker i trafikken, og du kan være trygg på at du ikke vil straffes for dette. Kanskje scoren for den enkelte turen vil bli svak, men den totale Kjør smart-scoren vil sjelden påvirkes av dette over tid. Hvis du derimot ofte må bremse hardt, akselerere fort eller du ofte kjører om natten, så vil Kjør smart-scoren din gå nedover på sikt.

    • Hvordan bygges Kjør smart-scoren opp?

      Kjør smart-scoren er den totale summen av scorene for alle kjøreturene dine. Langturer vil påvirke scoren mer enn kortere turer. Når en bil har flere sjåfører så vil den totale scoren også være vektet basert på hvor langt hver sjåfør har kjørt. Forsikringsprisen for bilen baseres på den totale Kjør smart-scoren.

    • Hvordan fungerer REMA bilforsikring med Kjør smart?

      Har du REMA bilforsikring med Kjør smart får du 15 % rabatt på bilforsikringen på toppen av en allerede gunstig pris. Denne rabatten gjelder fra dag én, fordi vi tror at du som velger Kjør smart er en tryggere sjåfør enn gjennomsnittet. Og hvert år når vi fornyer kundeforholdet ditt, vil du få rabatt basert på kjørescoren din – jo høyere score, jo høyere rabatt.

      Kjør smart har dessuten andre funksjoner som hjelper deg til å bli en tryggere og mer økonomisk sjåfør.

    • Hvordan kan jeg vite hva jeg skal gjøre for å forbedre Kjør smart-scoren?

      Gå til forsiden på Kjør smart-appen og klikk på selve scoren. Her vil du få greie på om det er oppbremsing, hard akselerasjon, ekstrem hastighet eller nattkjøring som trekker totalscoren opp eller ned, angitt på en fargeskala fra rød til grønn.

      Hvis du vil se nøyaktig hva som har bidratt til å få en lavere score, finner du symboler for dette i kartet. Her kan du se akkurat hva og hvor noe skjedde.

    • Kan jeg gjøre noe for å endre eller forbedre kjørehistorikken min?

      Nei. Kjør smart-scoren baserer seg på kjørehistorikken din og er grunnen til at REMA Forsikring kan gi deg den lave forsikringsprisen. Hvis du har en lav score må du sørge for å kjøre tryggere. Over tid vil du forbedre både historikk og score, og dermed få lavere forsikringspris.

    • Kan jeg låne bort bilen hvis jeg har Kjør smart?

      Du kan selvfølgelig låne bort bilen til noen som ikke har Kjør smart installert en gang iblant. Men hvis andre bruker bilen ofte, eller over en lengre periode, så må Kjør smart-appen installeres hos gjestesjåførene også. Vi må nemlig sørge for at en tilstrekkelig andel av kjøringen registreres.

      Kjør smart vil dessuten gi deg oversikt over scoren til alle gjestesjåførene dine slik at du faktisk kan følge med på om de er like trygge som du, og de selv, trodde at de var.

    • Må man ha Kjør smart for å få bilforsikring hos REMA Forsikring?

      Nei, vi tilbyr bilforsikring til lave priser også uten Kjør smart. Med Kjør smart blir det allikevel enda billigere, og du får tilgang til appen som hjelper deg til å bli en tryggere og mer økonomisk sjåfør.

    • Vil rabatten være avhengig av Kjør smart-scoren min?

      Ja. Når du fornyer forsikringen hvert år vil du få en rabatt som baserer seg på kjørescoren din. Jo høyere score, jo høyere rabatt.

  • Mobilapp og Dingsen
    • Appen krasjet eller ser ikke ut til å svare. Hva gjør jeg?

      Hvis appen krasjer, vil du bli spurt om å rapportere hendelsen ved å klikke på send rapport. Vi setter stor pris på at du gjør dette, fordi vi da kan lære hva som har skjedd og passe på at det ikke skjer igjen. Hvis appen fryser og du ikke får kontakt med den, bør du avslutte den og starte opp på nytt, eller i verste fall starte mobiltelefonen på nytt og åpne appen igjen. Kjøredataene vil sjelden påvirkes av slike krasj fordi de er lagret på våre servere.

    • Blir appen automatisk koblet opp når jeg kjører?

      Ja, hvis du har slått på Bluetooth og appen ikke er avsluttet, så kobler den seg til direkte. Hvis du selv har avsluttet appen, eller den har blitt avsluttet av en annen grunn, må du sørge for å åpne appen etterpå. Appen skal fint kunne kjøre i bakgrunnen av andre programmer og apper du benytter. Hvis den mot formodning ikke kobles til automatisk ved neste kjøretur, klikk på manuell tilkobling på appens forside.

      Hvis du har REMA bilforsikring med Kjør smart-rabatt er du ansvarlig for at mer enn 75 % av kjøringen blir registrert. Vi sender deg melding hvis det er lenge siden du sist registrerte en kjøretur for å minne deg på å bruke Kjør smart.

    • Hva er Dingsen?

      Dingsen er en OBD-brikke som kan settes inn i OBD-kontakten i bilen din. OBD er en forkortelse for On-Board Diagnostics, som på godt norsk kan kalles for diagnosetilkoblingen. OBD overvåker motor, girkasse og komponenter for å kontrollere utslipp og gi beskjed om feil. Tilkoblingen brukes ofte av verksteder for å finne feil og stille diagnose ved bilreparasjoner.

    • Hva skjer dersom flere sjåfører registrert på Kjør smart sitter i samme bil?

      Da vil appen velge én av sjåførene basert på tidligere bruk. Kun én person vil bli koblet opp mot Kjør smart. Hvis dette ikke er den personen som kjører bilen, kan man enkelt endre dette ved å manuelt koble fra og til sjåførenes apper.

      Hvem som faktisk er påkoblet har ingen betydning for forsikringsprisen, siden den følger bilen og ikke sjåføren. Scoren for bilen beregnes ut fra all kjøringen som er registrert.

    • Hva skjer hvis jeg har glemt mobiltelefonen?

      Kjøreturer vil ikke registreres hvis du ikke har med deg mobiltelefonen i bilen. De vil heller ikke registreres hvis mobiltelefonen er slått av, Bluetooth ikke er aktivert eller hvis appen er avsluttet.

    • Hva skjer hvis jeg mister mobiltelefonen, eller den blir stjålet?

      Ta kontakt med oss for å sikre at du logges ut på mobiltelefonen som du ikke har tilgang til lenger. Deretter logger du inn på nytt etter at du har lastet ned appen på en ny mobiltelefon. Kun kjøreturer og annen data som ikke var lastet opp (fordi du har vært uten mobilnett eller Wi-Fi) vil være tapt. All annen data vil være trygt lagret på våre servere og tilgjengelig igjen når du logger inn på nytt.

    • Hvilken informasjon kan Kjør smart gi utover kjørescore?

      Kjør smart har en rekke nyttige funksjoner utover det å hjelpe deg til å bli en tryggere og mer effektiv sjåfør. Du kan laste ned kjøredata til bruk for kjørebok for skattemyndighetene, og du får hjelp til å finne ut hva som er galt hvis du ser en varsellampe i dashbordet. Du kan også se hvor du sist parkerte. Og dette er bare begynnelsen: Flere funksjoner vil komme etter hvert.

    • Hvor plugger jeg inn Kjør smart-Dingsen?

      Kjør smart-Dingsen skal plugges inn i OBD-kontakten i bilen din. Den vanligste plasseringen til OBD-kontakten er under dashbordet – til venstre for rattet. I de fleste biler er OBD-kontakten åpen og synlig, i noen biler befinner den seg bak et deksel som enkelt kan åpnes eller fjernes. OBD-kontakten kan også være plassert helt inne ved pedalene. I noen biler er den plassert på midtkonsollen bak girspaken. Hvis du ikke finner OBD-kontakten i din bil, så søk på Google etter OBD location + din bilmodell, så finner du svaret.

    • Hvordan fungerer Kjør smart-Dingsen?

      Kjør smart-Dingsen kobles i OBD-pluggen i bilen din. Den leser og sender data fra bilens styringssystem til Kjør smart-appen på smarttelefonen din via Bluetooth. Kjør smart oversetter dataene og benytter dem i en rekke funksjoner, blant annet til å beregne Kjør smart-scoren.

    • Hvordan kan jeg se scoren til alle som kjører bilene mine?

      Inne i appen kan du se din score sammen med andre som kjører bilene, og sammenligne scoren din med alle REMAs bilforsikringskunder i hele Norge. Gå til rangering i hovedmenyen. Ved å klikke på familiefanen vil du se alle registrerte gjestesjåfører. Norge-oversikten viser alle som bruker Kjør smart i Norge.

    • Hvorfor ble ikke kjøreturen min registrert?

      Kjøreturer vil bare bli registrert hvis du har med deg mobiltelefonen i bilen og den er påslått, med Bluetooth aktivert og appen åpen. Det kan skje at appen rett og slett ikke «oppfatter» at Kjør smart-Dingsen er i nærheten når du starter bilen. Da kan du sørge for at turen registreres ved å koble til manuelt ved klikke koble til på forsiden. Hovedregelen er at Kjør smart kobler seg på automatisk ved hver kjøretur så lenge du har Bluetooth slått på og appen ikke er avsluttet.

      Det kan også hende at kjøreturen din ikke ble helt riktig tegnet i kartet. Dette er fordi vi bruker GPS-en i mobilen din til å få greie på hvor du har kjørt, og den er ikke alltid 100 % riktig. Det samme gjelder sist parkert-funksjonen. Karttegninger og GPS-data brukes ikke til beregning av Kjør smart-scoren eller forsikringsprisen, men det kan jo være litt irriterende å ikke få alt helt riktig.

    • Kan jeg bruke Kjør smart når jeg streamer musikk eller når jeg bruker telefonen til å navigere?

      Ja, du vil ikke merke noe til Kjør smart-appen når du er i bilen utover velkomst- og adjø-hilsen og enkelte relevante talebeskjeder.

    • Kan jeg bruke Kjør smart på flere biler?

      Ja, hvis alle bilene er forsikret hos oss og registrert i Kjør smart-appen. Alle biler som er registrert i forsikringsavtalen din vises i din «garasje». Velg garasje i hovedmenyen for full oversikt.

    • Kan jeg manuelt endre eller legge til flere biler?

      Nei, du må forsikre bilen hos oss for at den skal dukke opp i Kjør smart-appen din. Hvis en bil mot formodning ikke skulle vises i din «garasje» i appen, ta kontakt med oss.

    • Vil Kjør smart fungere på min bil?

      Kjør smart krever at du har OBD-kontakt i bilen din og at OBD-II-standarden er fulgt. Hvis du har en bensinbil som er produsert etter 2001 eller en dieselbil som er produsert etter 2004, følger den OBD-II-standarden.

    • Kan Kjør smart registreres på flere sjåførers telefoner?

      Ja, du kan invitere alle som bruker bilen din til å bruke Kjør smart. Du inviterer dem selv som gjestesjåfører fra hovedmenyen i appen. Deretter laster gjestesjåføren selv ned appen og kobler den til Kjør smart-Dingsen i bilen via Bluetooth. Du vil kunne se alle gjestesjåfører, sammen med deres Kjør smart-score, i familieoversikten i appen. Velg rangering i hovedmenyen og klikk på familiefanen.

    • Vil Kjør smart fungere på min hybridbil eller el-bil?

      Noen elektriske biler har OBD-kontakt, men sender ikke nok data fordi de ikke er underlagt noe regelverk. For eksempel har Tesla OBD-kontakt, men ikke tilkobling, og kan derfor ikke brukes sammen med Kjør smart. Volkswagen e-Golf og e-Up fungerer derimot fint. Vi har full oversikt over hvilke el-biler som fungerer med Kjør smart, så hvis du lurer på om din bil er kompatibel, så ta kontakt med oss.

      Mange hybrid- og elbiler vil ikke sende nok data om ting som drivstofforbruk og rekkevidde. Du vil derfor kunne oppleve at noen funksjoner i Kjør smart ikke fungerer som de skal. Vanligvis står drivstofforbruk og rekkevidde til 0 l og 0 l/mil både på enkeltturer og i diverse oversikter. For hybridbiler og el-biler godkjent av REMA Forsikring vil uansett Kjør smart-scoren fungere som den skal, så du får rabatten på bilforsikringen din.

    • Vil Kjør smart fungere på min telefon?

      Kjør smart er tilgjengelig for iPhone og Android. Alle som kjøper REMAs bilforsikring med Kjør smart må ha enten iPhone eller Android smarttelefon med operativsystem iOS 8 eller Android 4, eller nyere. Kjør smart-appen er foreløpig ikke tilgjengelig for Windows-telefoner.

    • Vil Kjør smart fungere utenfor Norge?

      Ja. Hvis du velger å slå av mobildata i utlandet, vil kjøreturer og data lastes opp neste gang du har tilgang til Internett.

      I noen tilfeller vil du oppleve å få lavere score fordi fartsgrensene i utlandet av og til er mye høyere enn i Norge. Ta kontakt med oss for å melde fra hvis du ser at din totale Kjør smart-score virker urettferdig lav på grunn av dette.

  • Data og personvern
    • Hvordan kan jeg skjule scoren min for andre som bruker Kjør smart?

      Når du begynner å bruke Kjør smart, vil profilen din være anonym, og du vil ikke vises på rangeringslistene. Du kan bli synlig ved å sette profilen din til ikke privat. Gå til innstillinger i hovedmenyen og sett privat profil til av. Du kan når som helst endre dette senere. Du kan også bytte kallenavnet ditt til noe anonymt slik at du ikke blir gjenkjent. Kallenavnet redigerer du ved å klikke på profilbildet på forsiden og velge rediger profil.

      Les mer om data og personvern her

    • Hvordan kan jeg være sikker på at informasjonen som registreres via Kjør smart ikke misbrukes?

      Avtalen regulerer dette på aller strengeste vis, og informasjonen vil kun bli brukt til å gi deg riktig og lavest mulig forsikringspris.

      Les mer om data og personvern her

    • Hvordan vil informasjonen som registreres via Kjør smart bli brukt av REMA Forsikring?

      Informasjonen vil kun bli brukt til å gi deg riktig og lavest mulig forsikringspris. Den vil aldri kunne bli brukt ved eventuelle skadeoppgjør.

      Les mer om data og personvern her

    • Kan DASH og REMA Forsikring følge med på meg og hvor jeg kjører?

      Nei, det verken kan vi eller har vi lyst til. Vi vil bare ha informasjon fra Kjør smart-Dingsen. GPS-data vil kun brukes i appen til å vise deg kjøreturene dine og hvor du har parkert, og vil ikke bli lagret for fremtidig bruk.

      DASH og REMA Forsikring vet ikke hvor du er eller hvor du kjører. Og selv om vi måler hastigheten, så vet vi ikke om du overholder fartsgrensen eller ikke. Dataene vi får inn vil aldri bli brukt i forbindelse med skadeoppgjør.

      Hvis du vil, kan du slå av GPS-data for Kjør smart. Du vil likevel få generert en kjørescore og få rabatt på bilforsikringen din. Du vil da ikke kunne se hvor du har kjørt, og du må selv passe på at minst 75 % av kjøreturene dine blir registrert.

      Les mer om data og personvern her

    • Kjøreturen ble registrert, men vises ikke i appen. Hvorfor ikke?

      Kjøreturer vil ikke vises i appen før de er avsluttet. Mens du kjører vil vi heller at du skal konsentrere deg om å kjøre trygt. Det kan dessuten ta litt tid før Kjør smart-score og andra data blir oppdatert, fordi mesteparten av datalastingen foregår mens appen er aktivt åpen på mobiltelefonen din. Dette gjøres for å optimalisere stabilitet og prosessorbruk. Du kan manuelt synkronisere data ved å sveipe nedover på skjermen mens du har forsiden åpen. Hvor raskt alt lastes over, avhenger av hastigheten på nettet du er koblet til.

      Les mer om data og personvern her

    • Når og hvordan overføres dataene?

      Data som Dingsen leser fra bilen din overføres til mobilen din via Bluetooth, og GPS-data hentes av mobiltelefonen selv. Dette skjer enten du har appen åpen eller ikke. Kravet er bare at appen ikke skal være avsluttet og at Bluetooth er slått på. Dataene lastes opp til våre systemer via mobilnettet eller Wi-Fi. Deretter dyttes dataene ut til funksjonene i Kjør smart-appen. Mesteparten av denne datalastingen foregår når du har appen aktivt åpen på mobiltelefonen din. Dette er grunnen til at det noen ganger kan ta litt tid fra du åpner appen til Kjør smart-score og andre data blir oppdatert. Du kan manuelt synkronisere data ved å sveipe nedover på skjermen mens du har forsiden åpen.

      Les mer om data og personvern her

    • Finnes det noen «liten skrift» knyttet til at tilbudet gis av REMA Forsikring?

      Det finnes noen formaliteter som er greit å få med seg når du leser tilbudet fra REMA Forsikring, spesielt hvis du vil grave litt ekstra for å sikre deg at alt er solid og det går riktig for seg. Du kan alltid være sikker på at REMA er veldig opptatt av at tilbudene er av høy kvalitet og at alt som dreier seg om forsikring, risiko, lovmessige krav og andre formaliteter er svært godt ivaretatt. Men hvis du vil lese «den lille skriften» knyttet til tilbudet ditt, så har vi samlet informasjonen her.

   

Kontakt oss

Chat

Hverdager 8-16

Adresse

REMA Forsikring
c/o Storebrand Forsikring
Professor Kohts vei 9
Postboks 500
1327 Lysaker

 

Klagemuligheter

Hvis du ikke er fornøyd med oss

I REMA Forsikring gjør vi det vi kan for at du skal føle deg godt og riktig behandlet, enten det gjelder kjøp av forsikring, når du trenger hjelp eller om du skulle være så uheldig å bli utsatt for en skade. Ikke nøl med å ta kontakt med oss om du er misfornøyd med noe – det er tross alt den eneste måten vi kan gjøre det godt igjen på.

Slik gir du tilbakemelding

Hvis du ikke er fornøyd med behandlingen du har fått, ta alltid først kontakt med den du har snakket med eller som har behandlet saken din. En samtale kan gi nye opplysninger og oppklare misforståelser, og vår erfaring er at saker ofte løser seg allerede her. Blir vi ikke enige, kan du sende oss en skriftlig klage, gjerne ved å bruke kontaktskjemaet du finner her, så skal vi sørge for at du får en grundig vurdering av saken din.

Når vi har mottatt klagen din, vil vi informere deg om hvor lang tid vi trenger på å behandle saken. Etterpå vil vi holde deg løpende orientert om behandling av klagen.

Andre klagemuligheter

Hvis du fortsatt ikke er fornøyd med klagebehandlingen eller utfallet, kan du gå videre til Finansklagenemnda. Du finner mer informasjon på finansklagenemnda.no.

I skadesaker må du passe på å rette klagen direkte til REMA Forsikring. Hvis du ikke er fornøyd, må du kontakte Finansklagenemnda innen seks måneder etter at du mottok avgjørelsen vår. Har du ikke klagd innen seks måneder, mister du muligheten til å gjøre kravet gjeldende. Hvis du klager direkte til REMA Forsikring, utsettes fristen med den tiden vi bruker på å behandle klagen.

Andre klagemuligheter

Finansklagenemda
Drammensveien 124
Postboks 53, Skøyen
0212 OSLO
Tlf: 23 13 19 60