Kontakt oss

Chat

Hverdager 8-16

Ring 09010

Fra utlandet:
+47 915 09010

Adresse

Kundesenter:
REMA Forsikring
c/o Storebrand Forsikring
Postboks 500, 1327 Lysaker

Hovedkontor:
REMA Forsikring
PB 6428 Etterstad, 0605 Oslo

 

Dette lurer andre på

Om REMA Forsikring
  • Er REMA Forsikring et forsikringsselskap?

    Den offisielle tittelen for REMA Forsikring er «forsikringsagent for annen forsikringsgiver». Vi har alle nødvendige konsesjoner og avtaler, og er registrert hos norske tilsyn som forsikringsagent. Storebrand er forsikringsgiver, og skadeoppgjørene foretas av Storebrand.

  • Har REMA Forsikring de laveste prisene?

    REMA Forsikring har som mål å ha de laveste prisene gjennom hele kundeforholdet. Mange opplever at man må forhandle seg frem til en god pris med kunderådgiveren sin. Dette vil vi unngå, både fordi det ikke er rettferdig – det skal ikke være slik at den som er god til å snakke for seg skal få bedre forsikring enn andre – men også fordi det er ineffektivt. Hos REMA Forsikring kan du være sikker på at den prisen du får er den laveste vi kan tilby, uten liten skrift eller andre former for lureri. Prisen skal være så lav som mulig fra dag én og gjennom hele kundeforholdet.

  • Hva er unikt med REMA Forsikring i forhold til andre forsikringstilbydere?

    REMA Forsikring har som mål å ha de laveste prisene gjennom hele kundeforholdet. For de aller fleste vil det også bety laveste pris fra starten av. Vi har ingen «lokketilbud» som kun gjelder i en kort periode, og vi straffer deg ikke ved å øke prisen bare fordi du ikke tar kontakt og reforhandler avtalen din. Vi spør oss heller ikke om hvor mye vi kan tjene på et produkt. Vi er kun opptatt av hva som er den laveste prisen vi kan tilby, og vil heller tjene litt mindre penger på mange kunder enn å tyne hver enkelt for det vi kan.

    Vi skal ha enkle løsninger der priser og produkter er tilgjengelige og forutsigbare. Hos andre forsikringsselskaper kan man få lavere pris ved å prute. Slik er det ikke hos oss. Vi har én pris, og det er den som er den laveste for deg. Vi skal heller ikke bruke slitsomt forsikringsspråk, og produktene våre skal være enkle å forstå.

    Vi tilbyr også Kjør smart til alle våre bilforsikringskunder. Her bruker vi ny teknologi som gjør at du selv kan senke forsikringsprisen ved å være en trygg sjåfør. Kjør smart kan også hjelpe deg å bli enda flinkere til å kjøre. Slik gjør vi det bedre for både lommeboka, trafikksikkerheten og miljøet.

  • Hvordan kan REMA Forsikring tilby forsikring til lavere pris enn andre tilbydere?

    Over førti år i den knallharde dagligvarebransjen har lært oss å drive effektivt og rasjonelt, uten unødig administrasjon eller byråkrati. Vi har også en helt annen filosofi enn de tradisjonelle forsikringsselskapene, som tar ut over dobbelt så mye i overskudd som dagligvaresektoren, selv om de bare omsetter for en tredjedel så mye. REMA Forsikring følger vår kjøpmannsfilosofi: Vi skal ha mange kunder som vi tjener litt på, istedenfor å tjene mest mulig per kunde. Det gjør at vi kan holde prisene våre lavere enn de andre forsikringsselskapene.

  • Hvorfor vil REMA 1000 drive med forsikring?

    REMA 1000 har alltid stått for høyest mulig kvalitet til lavest mulig pris i dagligvaremarkedet, og nå skal vi gjøre det samme med forsikring. Med vår lange erfaring på lavpris vet vi hvordan vi skal drive smart og effektivt, og kan derfor tilby forsikring med god service og trygge skadeoppgjør til bare lave priser.

  • Kan alle kjøpe forsikring hos REMA Forsikring?

    Ja. Alle privatpersoner kan kjøpe forsikringer hos oss. Det kan i sjeldne tilfeller hende at produktene vi har ikke passer helt for deg. Det kan dreie seg om hvor mange skader du tidligere har hatt, eller hvis du vil forsikre noe som er svært sjeldent eller spesielt verdifullt. I så tilfelle oppfordrer vi deg til å ta kontakt med oss, slik at vi kan snakke om det.

  • Kan man kjøpe forsikring i REMA 1000-butikkene?

    Nei. Butikkene våre har rett og slett ikke lov til å selge forsikringer siden de ikke er sertifisert. Derfor må du kjøpe forsikringene på nettsidene våre eller ringe kundeservice på telefon 09010.

  • Selger REMA Forsikring alle typer forsikringer?

    Vi selger de fleste skadeforsikringene som du vant til fra andre forsikringsselskaper. Vi forsikrer bil, hus, innbo, reise, hytte og hytteinnbo.

  • Selger REMA Forsikring også forsikring til bedrifter?

    Vi selger for øyeblikket kun skadeforsikringer til privatpersoner. Det kan godt være at vi kommer til å tilby forsikringer til bedrifter etter hvert.

  • Selger REMA Forsikring også person-, pensjon- og livsforsikring?

    Nei. Vi selger for øyeblikket kun skadeforsikringer. Etter hvert kan det være at vi kommer til å tilby flere av skadeforsikringsproduktene, som båt, mc, hund og verdisak. Vi vurderer også helseforsikring, barneforsikring og livsforsikring.

  • Hvorfor ringer ditt tidligere forsikringsselskap deg etter at du har blitt kunde hos REMA Forsikring?

    Når du flytter forsikringene dine til oss, er det stor sannsynlighet for at selskapet du flytter fra vil kontakte deg og forsøke å få deg tilbake som kunde. De vil antakelig tilby deg lavere pris og andre fordeler. Da bør du stille deg følgende spørsmål: Hvorfor har jeg ikke fått denne lavere prisen før? Hvor lenge har jeg betalt mer enn jeg skulle? Hvor lang tid tar det før de setter opp prisen igjen? Hos REMA Forsikring kan du være sikker på at den prisen du får, er den laveste prisen vi kan tilby, uten komplisert liten skrift eller andre former for lureri. Prisen skal være så lav som mulig fra dag én og gjennom hele kundeforholdet.

  • REMA Forsikring sier at vi skal være lavest på pris. Gjelder dette for alltid?

    Noen vil dessverre ikke oppleve at vi har lavere pris enn det de har i dag. Først og fremst vil vi si at det er synd at noen opplever dette. Vi har jo lovet å være best på pris, og det står vi ved. Likevel er det slik at noen har avtaler gjennom enten jobben eller en stor organisasjon som har store volumrabatter, eller så har de fortsatt introduksjonspris som ennå ikke har steget til det “normale”. I slike tilfeller kommer vi dessverre foreløpig til kort. Årsaken er at vi i REMA Forsikring mener at det enkle ofte er det beste. Derfor er det ingen som får verken lokketilbud eller spesialpakker hos oss. Vi tilbyr bare faste lave priser. Målet vårt er lave priser for alle, og vi skal gjøre det samme som vi har gjort i dagligvarebransjen: jobbe for å presse ned prisene i hele bransjen.

  • Finnes det noen “liten skrift” knyttet til at tilbudet gis av REMA Forsikring?

    Det finnes noen formaliteter som er greit å få med seg når du leser tilbudet fra REMA Forsikring, spesielt hvis du vil grave litt ekstra for å sikre deg at alt er solid og det går riktig for seg. Du kan alltid være sikker på at REMA er veldig opptatt av at tilbudene er av høy kvalitet og at alt som dreier seg om forsikring, risiko, lovmessige krav og andre formaliteter er svært godt ivaretatt. Men hvis du vil lese “den lille skriften” knyttet til tilbudet ditt, så har vi samlet informasjonen her.

Bil
  • Hva er bonus?

    Gode sjåfører fortjener lavere priser og bonus er kort og greit en “belønning” i form av lavere pris på forsikringen når du kjører skadefritt. Den øker for hvert år du ikke bruker bilforsikringen. Jo større den er, jo lavere blir prisen på forsikringen. Du kan få maksimum 75 % bonus.

  • Hvordan får jeg bonus på bil nummer to?

    Enkelt! Når du kjøper forsikring for bil nummer to, får du et spørsmål om hvor vi skal hente bonus fra. Da fyller du inn registreringsnummeret på bilen som allerede er forsikret hos oss, så ordner vi resten. Bil nummer to kan ha samme bonus som den første, men likevel maksimalt 70 %.

  • Hvordan påvirkes bonus ved skade?

    Skulle uhellet være ute, forsvinner heldigvis ikke all bonusen du har opparbeidet med en gang. Har du for eksempel opparbeidet deg full bonus på 75 % og kjørt skadefritt i seks år, mister du ingenting. Har du hatt 75 % bonus i mindre enn seks år, reduseres bonusen til 60 % ved første skade og deretter med 30 % per skade.

Hus
  • Bør jeg velge Super på nyere hus?

    Det enkle er ofte det beste, sier vi, så vi anbefaler alle å forsikre det de har kjært på best mulig måte. Da slipper du å tenke på hva som er dekket eller om erstatningssummen vil være tilstrekkelig ved en eventuell skade. Enkelt og greit.

  • Kan jeg forsikre en bolig jeg leier ut?

    Både ja og nei. Vi forsikrer ikke rene utleieboliger, men leier du ut mindre enn halvparten av boligen og du samtidig bor i boligen selv, regnes det ikke som utleiebolig. Og når vi først er inne på det: Det er viktig at du melder fra til oss om eventuell utleie, slik at det ikke blir noen problemer med forsikringen om uhellet skulle være ute.

Innbo
Hytte
  • Bør jeg velge Super på nyere hytte?

    Ja, det anbefaler vi. Både fordi vann-, sopp- og råteskader fort kan oppstå også på nyere hytter, og fordi maksimal erstatning stort sett er høyere enn på Standard. En annen god grunn er at hytta skal være en kilde til avslapning, og ikke bekymringer om hvordan det står til med den.

  • Hvilken forsikringssum bør jeg velge?

    Det er så mye ved en hytte som er uerstattelig. Da er det desto viktigere å forsikre det som faktisk kan erstattes på en skikkelig måte. Husk at alt som er av innbo fra møbler til utstyr også skal være med, og det er viktig at forsikringssummen er høy nok. Ønsker du å forsikre frittstående bygninger i tillegg til hovedhytta, skal de tegnes som tilleggsbygninger.

Reise
  • Holder det med reiseforsikringen på kredittkortet?

    Dette er en vanlig misforståelse som ikke minst kredittkortutstederne vet å utnytte. Sannheten er at de aller fleste reiseforsikringer på kredittkortet kun gjelder dersom reisen er betalt med kortet. Med helårs reiseforsikring fra REMA Forsikring er du dekket på alle små og store reiser, om de så er på sykkel eller til fots i fjellheimen. Forsikringen gjelder også i hele 60 dager fra reisens start og dekker til og med fritiden din!

  • Hvem gjelder familieforsikringen for?

    Forsikringen gjelder for ektefeller/samboere og barn (inntil 20 år) som bor på samme folkeregistrerte adresse. Barnebarn og oldebarn under 20 år er også omfattet av forsikringen når de er på reise med forsikringstakeren.

  • Opphører reiseforsikringen når jeg er 70 år?

    For et rart spørsmål. Selvfølgelig skal reiseglade eldre være forsikret når de legger ut på tur! Det er heller ingen aldersbegrensning ved erstatning for død og invaliditet.

Kjør smart
  • Hva er Kjør smart?

    Kjør smart er en dings og en app som belønner trygge sjåfører med rabatt på bilforsikring. Du kobler Dingsen til bilen din så den kan registrere kjøremønsteret ditt (akselerasjon, bremsing, hastighet og tidspunkt på døgnet). På Kjør smart-appen kan du se kjørescoren din, og så lenge den er høy nok, beholder du rabatten på forsikringen din.

    Men Kjør smart handler om mer enn å få bilforsikring til lavest mulig pris. Teknologien hjelper deg også til å bli en bedre sjåfør. Appen forteller deg hvor og når du har kjørt og gir deg en full analyse av hvordan du kjører. Derfor er det ikke bare bra for lommeboka, men også for miljøet og trafikksikkerheten. Appen kan i tillegg fortelle deg hvor bilen er parkert, tyde varsellampene på dashbordet ditt og fungere som kjørebok hos skattemyndighetene. Og hvis noen låner bilen din, har du full oversikt over kjøremønsteret deres.

  • Hvem har utviklet Kjør smart?

    Kjør smart-applikasjonen er utviklet av DASH Inc. i samarbeid med REMA Forsikring. DASH er et teknologiselskap med hovedkontor i New York. De leverer telematics-løsninger for bil og mobile applikasjoner. DASH har også et eget produkt – en kjøre-app som benytter OBD-tilkoblingen i bilen – som er lastet ned over 250 000 ganger til bruk i USA. Du kan lese mer om DASH på www.dash.by.

  • Hvor mye kjøring må være registrert for å oppnå Kjør smart-fordeler?

    Hvor mye kjøring må være registrert for å oppnå Kjør smart-fordeler?

    Hvis du har Kjør smart-rabatt er du ansvarlig for at mer enn 75 % av kjøringen blir registrert. Noen ganger kan du ha glemt mobiltelefonen, være tom for batteri eller glemme å slå på Bluetooth. Dette vil ikke ha noen betydning på forsikringsprisen din så lenge du totalt sett er over 75 %. Men husk at du bør være mer påpasselig hvis du f.eks. bruker kjøreloggen som grunnlag for kjørebok til skattemyndighetene.

  • Hva er Kjør smart-score

    Din Kjør smart-score er et tall mellom 0 og 100 som forteller hvordan du kjører. En høy score – la oss si over 90 – betyr at du kjører både trygt og effektivt. Ved oppstart er scoren din 0, og så blir du trukket for ekstrem hastighet, hard oppbremsing, hard akselerasjon og nattkjøring – alle momenter som statistisk sett bidrar til en høyere risiko for ulykker og skader.

  • Hvor mye rabatt kan jeg få hvis jeg velger Kjør smart?

    Du får 15 % rabatt på toppen av en allerede gunstig pris hvis du velger Kjør smart. Når du fornyer forsikringen hvert år vil du få en rabatt som baserer seg på kjørescoren din. Jo høyere score, jo høyere rabatt.

  • Hvordan beregnes Kjør smart-scoren?

    Kjør smart-scoren er laget for å vurdere hvor trygt og effektivt du kjører. Ved oppstart er scoren din 0, og så blir du trukket for ekstrem hastighet, hard oppbremsing, hard akselerasjon og nattkjøring. Disse faktorene bidrar statistisk sett til høyere risiko for bilulykker og bilskader.

    Vi vet at det noen ganger er helt nødvendig å bremse opp hardere enn normalt for å være sikker i trafikken, og du kan være trygg på at du ikke vil straffes for dette. Kanskje scoren for den enkelte turen vil bli svak, men den totale Kjør smart-scoren vil sjelden påvirkes av dette over tid. Hvis du derimot ofte må bremse hardt, akselerere fort eller du ofte kjører om natten, så vil Kjør smart-scoren din gå nedover på sikt.

  • Hvordan bygges Kjør smart-scoren opp?

    Kjør smart-scoren er den totale summen av scorene for alle kjøreturene dine. Langturer vil påvirke scoren mer enn kortere turer. Når en bil har flere sjåfører så vil den totale scoren også være vektet basert på hvor langt hver sjåfør har kjørt. Forsikringsprisen for bilen baseres på den totale Kjør smart-scoren.

  • Hvordan fungerer REMA bilforsikring med Kjør smart?

    Har du REMA bilforsikring med Kjør smart får du 15 % rabatt på bilforsikringen på toppen av en allerede gunstig pris. Denne rabatten gjelder fra dag én, fordi vi tror at du som velger Kjør smart er en tryggere sjåfør enn gjennomsnittet. Og hvert år når vi fornyer kundeforholdet ditt, vil du få rabatt basert på kjørescoren din – jo høyere score, jo høyere rabatt.

    Kjør smart har dessuten andre funksjoner som hjelper deg til å bli en tryggere og mer økonomisk sjåfør.

  • Hvordan kan jeg vite hva jeg skal gjøre for å forbedre Kjør smart-scoren?

    Gå til forsiden på Kjør smart-appen og klikk på selve scoren. Her vil du få greie på om det er oppbremsing, hard akselerasjon, ekstrem hastighet eller nattkjøring som trekker totalscoren opp eller ned, angitt på en fargeskala fra rød til grønn.

    Hvis du vil se nøyaktig hva som har bidratt til å få en lavere score, finner du symboler for dette i kartet. Her kan du se akkurat hva og hvor noe skjedde.

  • Kan jeg gjøre noe for å endre eller forbedre kjørehistorikken min?

    Nei. Kjør smart-scoren baserer seg på kjørehistorikken din og er grunnen til at REMA Forsikring kan gi deg den lave forsikringsprisen. Hvis du har en lav score må du sørge for å kjøre tryggere. Over tid vil du forbedre både historikk og score, og dermed få lavere forsikringspris.

  • Kan jeg låne bort bilen hvis jeg har Kjør smart?

    Du kan selvfølgelig låne bort bilen til noen som ikke har Kjør smart installert en gang iblant. Men hvis andre bruker bilen ofte, eller over en lengre periode, så må Kjør smart-appen installeres hos gjestesjåførene også. Vi må nemlig sørge for at en tilstrekkelig andel av kjøringen registreres.

    Kjør smart vil dessuten gi deg oversikt over scoren til alle gjestesjåførene dine slik at du faktisk kan følge med på om de er like trygge som du, og de selv, trodde at de var.

  • Må man ha Kjør smart for å få bilforsikring hos REMA Forsikring?

    Nei, vi tilbyr bilforsikring til lave priser også uten Kjør smart. Med Kjør smart blir det allikevel enda billigere, og du får tilgang til appen som hjelper deg til å bli en tryggere og mer økonomisk sjåfør.

  • Vil rabatten være avhengig av Kjør smart-scoren min?

    Ja. Når du fornyer forsikringen hvert år vil du få en rabatt som baserer seg på kjørescoren din. Jo høyere score, jo høyere rabatt.

Mobilapp og Dingsen
  • Appen krasjet eller ser ikke ut til å svare. Hva gjør jeg?

    Hvis appen krasjer, vil du bli spurt om å rapportere hendelsen ved å klikke på send rapport. Vi setter stor pris på at du gjør dette, fordi vi da kan lære hva som har skjedd og passe på at det ikke skjer igjen. Hvis appen fryser og du ikke får kontakt med den, bør du avslutte den og starte opp på nytt, eller i verste fall starte mobiltelefonen på nytt og åpne appen igjen. Kjøredataene vil sjelden påvirkes av slike krasj fordi de er lagret på våre servere.

  • Blir appen automatisk koblet opp når jeg kjører?

    Ja, hvis du har slått på Bluetooth og appen ikke er avsluttet, så kobler den seg til direkte. Hvis du selv har avsluttet appen, eller den har blitt avsluttet av en annen grunn, må du sørge for å åpne appen etterpå. Appen skal fint kunne kjøre i bakgrunnen av andre programmer og apper du benytter. Hvis den mot formodning ikke kobles til automatisk ved neste kjøretur, klikk på manuell tilkobling på appens forside.

    Hvis du har REMA bilforsikring med Kjør smart-rabatt er du ansvarlig for at mer enn 75 % av kjøringen blir registrert. Vi sender deg melding hvis det er lenge siden du sist registrerte en kjøretur for å minne deg på å bruke Kjør smart.

  • Hva er Dingsen?

    Dingsen er en OBD-brikke som kan settes inn i OBD-kontakten i bilen din. OBD er en forkortelse for On-Board Diagnostics, som på godt norsk kan kalles for diagnosetilkoblingen. OBD overvåker motor, girkasse og komponenter for å kontrollere utslipp og gi beskjed om feil. Tilkoblingen brukes ofte av verksteder for å finne feil og stille diagnose ved bilreparasjoner.

  • Hva skjer dersom flere sjåfører registrert på Kjør smart sitter i samme bil?

    Da vil appen velge én av sjåførene basert på tidligere bruk. Kun én person vil bli koblet opp mot Kjør smart. Hvis dette ikke er den personen som kjører bilen, kan man enkelt endre dette ved å manuelt koble fra og til sjåførenes apper.

    Hvem som faktisk er påkoblet har ingen betydning for forsikringsprisen, siden den følger bilen og ikke sjåføren. Scoren for bilen beregnes ut fra all kjøringen som er registrert.

  • Hva skjer hvis jeg har glemt mobiltelefonen?

    Kjøreturer vil ikke registreres hvis du ikke har med deg mobiltelefonen i bilen. De vil heller ikke registreres hvis mobiltelefonen er slått av, Bluetooth ikke er aktivert eller hvis appen er avsluttet.

  • Hva skjer hvis jeg mister mobiltelefonen, eller den blir stjålet?

    Ta kontakt med oss for å sikre at du logges ut på mobiltelefonen som du ikke har tilgang til lenger. Deretter logger du inn på nytt etter at du har lastet ned appen på en ny mobiltelefon. Kun kjøreturer og annen data som ikke var lastet opp (fordi du har vært uten mobilnett eller Wi-Fi) vil være tapt. All annen data vil være trygt lagret på våre servere og tilgjengelig igjen når du logger inn på nytt.

  • Hvilken informasjon kan Kjør smart gi utover kjørescore?

    Kjør smart har en rekke nyttige funksjoner utover det å hjelpe deg til å bli en tryggere og mer effektiv sjåfør. Du kan laste ned kjøredata til bruk for kjørebok for skattemyndighetene, og du får hjelp til å finne ut hva som er galt hvis du ser en varsellampe i dashbordet. Du kan også se hvor du sist parkerte. Og dette er bare begynnelsen: Flere funksjoner vil komme etter hvert.

  • Hvor plugger jeg inn Kjør smart-Dingsen?

    Kjør smart-Dingsen skal plugges inn i OBD-kontakten i bilen din. Den vanligste plasseringen til OBD-kontakten er under dashbordet – til venstre for rattet. I de fleste biler er OBD-kontakten åpen og synlig, i noen biler befinner den seg bak et deksel som enkelt kan åpnes eller fjernes. OBD-kontakten kan også være plassert helt inne ved pedalene. I noen biler er den plassert på midtkonsollen bak girspaken. Hvis du ikke finner OBD-kontakten i din bil, så søk på Google etter OBD location + din bilmodell, så finner du svaret.

  • Hvordan fungerer Kjør smart-Dingsen?

    Kjør smart-Dingsen kobles i OBD-pluggen i bilen din. Den leser og sender data fra bilens styringssystem til Kjør smart-appen på smarttelefonen din via Bluetooth. Kjør smart oversetter dataene og benytter dem i en rekke funksjoner, blant annet til å beregne Kjør smart-scoren.

  • Hvordan kan jeg se scoren til alle som kjører bilene mine?

    Inne i appen kan du se din score sammen med andre som kjører bilene, og sammenligne scoren din med alle REMAs bilforsikringskunder i hele Norge. Gå til rangering i hovedmenyen. Ved å klikke på familiefanen vil du se alle registrerte gjestesjåfører. Norge-oversikten viser alle som bruker Kjør smart i Norge.

  • Hvorfor ble ikke kjøreturen min registrert?

    Kjøreturer vil bare bli registrert hvis du har med deg mobiltelefonen i bilen og den er påslått, med Bluetooth aktivert og appen åpen. Det kan skje at appen rett og slett ikke «oppfatter» at Kjør smart-Dingsen er i nærheten når du starter bilen. Da kan du sørge for at turen registreres ved å koble til manuelt ved klikke koble til på forsiden. Hovedregelen er at Kjør smart kobler seg på automatisk ved hver kjøretur så lenge du har Bluetooth slått på og appen ikke er avsluttet.

    Det kan også hende at kjøreturen din ikke ble helt riktig tegnet i kartet. Dette er fordi vi bruker GPS-en i mobilen din til å få greie på hvor du har kjørt, og den er ikke alltid 100 % riktig. Det samme gjelder sist parkert-funksjonen. Karttegninger og GPS-data brukes ikke til beregning av Kjør smart-scoren eller forsikringsprisen, men det kan jo være litt irriterende å ikke få alt helt riktig.

  • Kan jeg bruke Kjør smart når jeg streamer musikk eller når jeg bruker telefonen til å navigere?

    Ja, du vil ikke merke noe til Kjør smart-appen når du er i bilen utover velkomst- og adjø-hilsen og enkelte relevante talebeskjeder.

  • Kan jeg bruke Kjør smart på flere biler?

    Ja, hvis alle bilene er forsikret hos oss og registrert i Kjør smart-appen. Alle biler som er registrert i forsikringsavtalen din vises i din «garasje». Velg garasje i hovedmenyen for full oversikt.

  • Kan jeg manuelt endre eller legge til flere biler?

    Nei, du må forsikre bilen hos oss for at den skal dukke opp i Kjør smart-appen din. Hvis en bil mot formodning ikke skulle vises i din «garasje» i appen, ta kontakt med oss.

  • Vil Kjør smart fungere på min bil?

    Kjør smart krever at du har OBD-kontakt i bilen din og at OBD-II-standarden er fulgt. Hvis du har en bensinbil som er produsert etter 2001 eller en dieselbil som er produsert etter 2004, følger den OBD-II-standarden.

  • Kan Kjør smart registreres på flere sjåførers telefoner?

    Ja, du kan invitere alle som bruker bilen din til å bruke Kjør smart. Du inviterer dem selv som gjestesjåfører fra hovedmenyen i appen. Deretter laster gjestesjåføren selv ned appen og kobler den til Kjør smart-Dingsen i bilen via Bluetooth. Du vil kunne se alle gjestesjåfører, sammen med deres Kjør smart-score, i familieoversikten i appen. Velg rangering i hovedmenyen og klikk på familiefanen.

  • Vil Kjør smart fungere på min hybridbil eller el-bil?

    Noen elektriske biler har OBD-kontakt, men sender ikke nok data fordi de ikke er underlagt noe regelverk. For eksempel har Tesla OBD-kontakt, men ikke tilkobling, og kan derfor ikke brukes sammen med Kjør smart. Volkswagen e-Golf og e-Up fungerer derimot fint. Vi har full oversikt over hvilke el-biler som fungerer med Kjør smart, så hvis du lurer på om din bil er kompatibel, så ta kontakt med oss.

    Mange hybrid- og elbiler vil ikke sende nok data om ting som drivstofforbruk og rekkevidde. Du vil derfor kunne oppleve at noen funksjoner i Kjør smart ikke fungerer som de skal. Vanligvis står drivstofforbruk og rekkevidde til 0 l og 0 l/mil både på enkeltturer og i diverse oversikter. For hybridbiler og el-biler godkjent av REMA Forsikring vil uansett Kjør smart-scoren fungere som den skal, så du får rabatten på bilforsikringen din.

  • Vil Kjør smart fungere på min telefon?

    Kjør smart er tilgjengelig for iPhone og Android. Alle som kjøper REMAs bilforsikring med Kjør smart må ha enten iPhone eller Android smarttelefon med operativsystem iOS 8 eller Android 4, eller nyere. Kjør smart-appen er foreløpig ikke tilgjengelig for Windows-telefoner.

  • Vil Kjør smart fungere utenfor Norge?

    Ja. Hvis du velger å slå av mobildata i utlandet, vil kjøreturer og data lastes opp neste gang du har tilgang til Internett.

    I noen tilfeller vil du oppleve å få lavere score fordi fartsgrensene i utlandet av og til er mye høyere enn i Norge. Ta kontakt med oss for å melde fra hvis du ser at din totale Kjør smart-score virker urettferdig lav på grunn av dette.

Data og personvern
  • Hvordan kan jeg skjule scoren min for andre som bruker Kjør smart?

    Når du begynner å bruke Kjør smart, vil profilen din være anonym, og du vil ikke vises på rangeringslistene. Du kan bli synlig ved å sette profilen din til ikke privat. Gå til innstillinger i hovedmenyen og sett privat profil til av. Du kan når som helst endre dette senere. Du kan også bytte kallenavnet ditt til noe anonymt slik at du ikke blir gjenkjent. Kallenavnet redigerer du ved å klikke på profilbildet på forsiden og velge rediger profil.

  • Hvordan kan jeg være sikker på at informasjonen som registreres via Kjør smart ikke misbrukes?

    Avtalen regulerer dette på aller strengeste vis, og informasjonen vil kun bli brukt til å gi deg riktig og lavest mulig forsikringspris.

  • Hvordan vil informasjonen som registreres via Kjør smart bli brukt av REMA Forsikring?

    Informasjonen vil kun bli brukt til å gi deg riktig og lavest mulig forsikringspris. Den vil aldri kunne bli brukt ved eventuelle skadeoppgjør.

  • Kan DASH og REMA Forsikring følge med på meg og hvor jeg kjører?

    Nei, det verken kan vi eller har vi lyst til. Vi vil bare ha informasjon fra Kjør smart-Dingsen. GPS-data vil kun brukes i appen til å vise deg kjøreturene dine og hvor du har parkert, og vil ikke bli lagret for fremtidig bruk.

    DASH og REMA Forsikring vet ikke hvor du er eller hvor du kjører. Og selv om vi måler hastigheten, så vet vi ikke om du overholder fartsgrensen eller ikke. Dataene vi får inn vil aldri bli brukt i forbindelse med skadeoppgjør.

    Hvis du vil, kan du slå av GPS-data for Kjør smart. Du vil likevel få generert en kjørescore og få rabatt på bilforsikringen din. Du vil da ikke kunne se hvor du har kjørt, og du må selv passe på at minst 75 % av kjøreturene dine blir registrert.

  • Kjøreturen ble registrert, men vises ikke i appen. Hvorfor ikke?

    Kjøreturer vil ikke vises i appen før de er avsluttet. Mens du kjører vil vi heller at du skal konsentrere deg om å kjøre trygt. Det kan dessuten ta litt tid før Kjør smart-score og andra data blir oppdatert, fordi mesteparten av datalastingen foregår mens appen er aktivt åpen på mobiltelefonen din. Dette gjøres for å optimalisere stabilitet og prosessorbruk. Du kan manuelt synkronisere data ved å sveipe nedover på skjermen mens du har forsiden åpen. Hvor raskt alt lastes over, avhenger av hastigheten på nettet du er koblet til.

  • Når og hvordan overføres dataene?

    Data som Dingsen leser fra bilen din overføres til mobilen din via Bluetooth, og GPS-data hentes av mobiltelefonen selv. Dette skjer enten du har appen åpen eller ikke. Kravet er bare at appen ikke skal være avsluttet og at Bluetooth er slått på. Dataene lastes opp til våre systemer via mobilnettet eller Wi-Fi. Deretter dyttes dataene ut til funksjonene i Kjør smart-appen. Mesteparten av denne datalastingen foregår når du har appen aktivt åpen på mobiltelefonen din. Dette er grunnen til at det noen ganger kan ta litt tid fra du åpner appen til Kjør smart-score og andre data blir oppdatert. Du kan manuelt synkronisere data ved å sveipe nedover på skjermen mens du har forsiden åpen.

 

Klagemuligheter

Hvis du ikke er fornøyd med oss

I REMA Forsikring gjør vi det vi kan for at du skal føle deg godt og riktig behandlet, enten det gjelder kjøp av forsikring, når du trenger hjelp eller om du skulle være så uheldig å bli utsatt for en skade. Ikke nøl med å ta kontakt med oss om du er misfornøyd med noe – det er tross alt den eneste måten vi kan gjøre det godt igjen på.

Slik gir du tilbakemelding

Hvis du ikke er fornøyd med behandlingen du har fått, ta alltid først kontakt med den du har snakket med eller som har behandlet saken din. En samtale kan gi nye opplysninger og oppklare misforståelser, og vår erfaring er at saker ofte løser seg allerede her. Blir vi ikke enige, kan du sende oss en skriftlig klage, gjerne ved å bruke kontaktskjemaet du finner her, så skal vi sørge for at du får en grundig vurdering av saken din.

Når vi har mottatt klagen din, vil vi informere deg om hvor lang tid vi trenger på å behandle saken. Etterpå vil vi holde deg løpende orientert om behandling av klagen.

Andre klagemuligheter

Hvis du fortsatt ikke er fornøyd med klagebehandlingen eller utfallet, kan du gå videre til Finansklagenemnda. Du finner mer informasjon på finansklagenemnda.no.
I skadesaker må du passe på å rette klagen direkte til REMA Forsikring. Hvis du ikke er fornøyd, må du kontakte Finansklagenemnda innen seks måneder etter at du mottok avgjørelsen vår. Har du ikke klagd innen seks måneder, mister du muligheten til å gjøre kravet gjeldende. Hvis du klager direkte til REMA Forsikring, utsettes fristen med den tiden vi bruker på å behandle klagen.

Snakk med oss

Telefon 09010

Chat

Kontaktskjema

Andre klagemuligheter

Finansklagenemda
Drammensveien 124
Postboks 53, Skøyen
0212 OSLO
Tlf: 23 13 19 60